Ad

Wednesday, May 4, 2011

Ulat Gendon Di Muka

Selamat malam dan salam sejahtera. Kali ni aku nak berkongsi pengalaman pasal ULAT GENDON atau ULAT RESDUNG. Sebelum itu, dikesempatan ini, aku ingin mengucapkan TAHNIAH kepada sepupu ku, Mohd Azahar Ismail kerana berjaya menjadi PENSYARAH di MASA College. ABang style lah.Jangan kau sekeh student-student kau pulak nanti.

Ok berbalik pada cerita asal kita pada malam ni iaitu ULAT GENDON atau RESDUNG. Aku konpem ramai di antara kita memandang enteng berkenaan RESDUNG. Kita TAK PERNAH dengar lagi ORANG MATI akibat RESDUNG.

Btw, korang tahu tak resdung tu APA?


Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gata-gatal hidung, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala atau selsema pada waktu pagi manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak.


Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.


Resdung merupakan penyakit yang berpunca oleh jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga-rongga di bahagian dalaman tulang muka yang bersambung ke hidung melalui saluran-saluran sangat kecil dipanggil sinus


-Ihsan daripada http://www.klik4sihat.com/tag/punca-resdung


Aku pon ada ternak ULAT GENDON ni dalam hidung dan kepala. AKu boleh tahu RESDUNG aku kritikal bila muka aku gatal-gatal (kalau diri sendiri gatal tue, dah cerita lain) dan JERAWAT aku membiak dengan gembiranya tanpa rasa segan silu.


Pada hari biasa, hanya akan tumboh seketul JERAWAT, tapi kalau kes RESDUNG pulak, JERAWAT akan tumbuh tanpa berhenti-henti beserta GATAL-GATAL di sekitar muka. Lagi satu, selalunya lepas makan INNERSHINE dan kembali RAJIN menjaga MUKA, jerawat akan hilang dengan mudah TAPI jika jerawat tumboh angkara RESDUNG, aku makan INNERSHINE ke, basuh dengan 7 ketul sabun ke, gosok dengan berus dawai ker > semuanya SIA-SIA belaka.


Untuk merawat RESDUNG, aku menggunakan RAWATAN TRadisional. Senang, cepat dan MURAH tapi MAHA Berbahaya. Kalau tak buat dengan berhati-hati, silap-silap, hilang terus muka. Hah, jangan pikir ngarut-ngarut pulak. Tak ada nya aku pakai susuk ker, botok ker...


Memandangkan aku memang tak heran sangat pasal kecomotan aku, meh aku kongsikan rawatan RESDUNG SI Kecil, dibawa khas dari Selayang BAru.


1) Langkah pertama: Sila beli benda ni di kedai-kedai rawatan Melayu tradisional yang berdekatan. Dekat Selayang, 3 batang RM5.



2) Sila cuci MUKA sebersih-bersihnya. Senang ULAT nak keluar melihat alam.




3) Sila gunakan lighter atau dapur gas untuk hidupkan lilin tadi (btw, bukan lilin pon, tapi aku tak tahu apa nama betol nya).

 Konpem teknik ini tidak dibenarkan untuk dikongsi bersama-sama di Telaga Minyak Jaafar

4) Nyalakan API pada SATU bahagian jer yer! Lagi satu bahagian yang TIDAK TERBAKAR tu, akan ada ASAP Keluar. Maka asap tue yang korang perasapkan dekat muka. Jangan korang BAKAR MUKA korang sudah.




 5) Agak-agak lilin tue nak membakar tangan, cepat-cepat lah padam sebelum JARI MaNIS korang terbakar. Gunalah at least 3 batang.




*zomba
Kalau korang nie kaya dengan ULAT GENDON, maka akan banyaklah terdapat
benda-benda putih di atas muka. Ulat tue tak ada lah keluar menggeletis.
Macam tue, aku pon pengsan




Ada macam-macam cara nak merawat RESDUNG seperti makan ubat dan kaedah-kaedah tradisional lain macam video bawah nie : (btw video nie bukan untuk mereka-mereka yang LEMAH semangat)
http://www.youtube.com/watch?v=eoqmSUoG8mc&feature=player_embedded#at=70


Dulu masa aku form 3 until diploma, aku KAYA dengan JERAWAT. Selepas aku menggunakan kaedah nie, JERAWAT pon dah tak ada. ALHAMDULILLAH. Sila-sila CUBA dan kongsikan HASILYA.

1 comment:

  1. aku pnh bt rawatan mcm ko bt tu...siap api menyambr kt muka..tp x la panas..makcik yg tlg bt rawatan tu cakap, itu tndanya bnyk kuman, n kuman tu dh K.O kene smbr dgn api

    ReplyDelete

chanT-chanT from The HearT